Απόφυγε άγχη και λανθασμένες κινήσεις, κέρδισε χρόνο και χρήμα… καταρρίπτοντας πέντε μύθους γύρω από τα λιπαντικά!
Μύθος 1: Το «W» στον κωδικό σχετίζεται με το βάρος.
Μπορεί να ακούγεται απίστευτο, κυρίως για άτομα που είναι γνώστες του αντικειμένου, αλλά έχει δημιουργηθεί σε κάποιους η εντύπωση πως το «W» στον κωδικό του λιπαντικού μεταφράζεται σε βάρος.
Για παράδειγμα, για ένα προϊόν με κωδικό 10W-40, ορισμένοι νομίζουν ότι το «W» σημαίνει «Weight» αλλά δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Τo «W» προκύπτει από το αγγλικό «Winter» που σημαίνει «Χειμώνας» και υποδεικνύει πως το λιπαντικό καλύπτει προδιαγραφές ιξώδους για χρήση σε χαμηλές θερμοκρασίες. Το ιξώδες του λιπαντικού είναι ίσως το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό, αφού σχετίζεται με τη ρευστότητά του.
Τα λιπαντικά κατατάσσονται με βάση αυτή την ιδιότητα τους σε μία κλίμακα, γνωστή ως «SAE». Την κλίμακα αυτή υπέδειξε η Αμερικάνικη εταιρεία μηχανικών αυτοκινήτων (SAE: Society of Automobile Engineers) και μετά τις Η.Π.Α την υιοθέτησαν όλες οι χώρες του κόσμου.
Η κλίμακα SAE αρχίζει από το 0 που αντιστοιχεί σε ένα πολύ λεπτόρρευστο λάδι κατάλληλο ίσως για ωρολογιακούς μηχανισμούς και φτάνει μέχρι το 250 που είναι ένα βαρύ παχύρευστο λιπαντικό κατάλληλο για λίπανση οδοντωτών τροχών. Ευρέως διαδεδομένα είναι τα πολύτυπα λάδια τα οποία χαρακτηρίζονται από δύο αριθμούς SAE (π.χ. 5W-30). Σε χαμηλές θερμοκρασίες συμπεριφέρεται σαν λεπτόρρευστο (5W), ενώ σε υψηλές συμπεριφέρεται ως παχύρευστο (30).
Μύθος 2: Όταν τα λάδια σκουραίνουν, χρειάζονται αλλαγή.
Στην πραγματικότητα, ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Εάν τα λάδια που χρησιμοποιείς έχουν απορρυπαντικά πρόσθετα (στη σημερινή εποχή είναι πολύ λίγα αυτά που ΔΕΝ έχουν), θα μπορούσαμε να πούμε ότι εγκλωβίζουν μέσα τους τα κατάλοιπα των καύσεων και τα διάφορα σωματίδια ώστε να κρατάνε τον κινητήρα καθαρό. Αυτός είναι ο λόγος που προκύπτει το σκούρο χρώμα. Βέβαια, η αλλαγή είναι απαραίτητη ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Μύθος 3: Από τη στιγμή που θα χρησιμοποιήσεις συνθετικό λάδι, δεν μπορείς να επιστρέψεις στο συμβατικό-ορυκτέλαιο.
Άλλη μια λανθασμένη αντίληψη, καθώς η επιστροφή στα συμβατικά-ορυκτέλαια δεν προκαλεί κανένα πρόβλημα στον κινητήρα. Μάλιστα, τα συνθετικά μείγματα λιπαντικών περιέχουν συνθετικά ΚΑΙ ορυκτέλαια-συμβατικά λάδια. Προσοχή μόνο στην περίπτωση παλαιών αυτοκινήτων που έχουν χρησιμοποιήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα συμβατικά-ορυκτέλαια πηγαίνοντας στην χρήση συνθετικών λαδιών, διότι λόγω περιεκτικότητας ειδικών προσθέτων μπορεί να προκαλέσουν μεγάλες αποκολλήσεις εναποθέσεων καταλοίπων και δημιουργήσουν φθορά στον κινητήρα.
Μύθος 4: Η συμπλήρωση προσθετικών στο λάδι βελτιώνει την απόδοσή του.
Τα προσθετικά πράγματι βοηθούν στην βελτίωση της απόδοσης των λιπαντικών. Απλώς δε χρειάζεται να συμπληρώσεις εσύ κάτι καθώς, πλέον, βρίσκονται ήδη μέσα σε αυτά που αγοράζεις (εκτός από πολύ σπάνιες περιπτώσεις προϊόντων παλαιότερης τεχνολογίας).
Μύθος 5: Τα συνθετικά λάδια προκαλούν διαρροές.
Πρόκειται για κάτι που δεν είναι απολύτως αβάσιμο επειδή συνέβαινε… στο παρελθόν! Πλέον, με την εξέλιξη της τεχνολογίας, τα συνθετικά λιπαντικά χρησιμοποιούνται χωρίς κάποιο πρόβλημα. Η μόνη περίπτωση παρουσίασης προβλήματος είναι εάν έχεις αυτοκίνητο 15ετίας και αποφασίσεις ξαφνικά να χρησιμοποιήσεις συνθετικά λάδια.